Czy Google zniszczy Booking.com?

Jeśli sądzicie, że pytanie w tytule nie brzmi zbyt realnie, polecam krótką obserwację rynku rezerwacyjnego. Dzieją się tu ostatnio bardzo ciekawe rzeczy, a najlepsze na pewno dopiero nadejdzie. Zwróciłem uwagę na kilka aspektów związanych z tym zagadnieniem – przeczytajcie

Od pewnego czasu, niemal jak grzyby po deszczu pojawiają się nowe modele rezerwacyjne. Nie licząc już chyba wszystkim znanego Airbnb, który zdobywa sobie coraz większą popularność, a który na własnej skórze osobiście przetestowałem, zauważyłem w sieci jeszcze kilka ciekawostek.

Czy ktoś z Was miał kiedyś problem z odwołanym urlopem, ważnym wydarzeniem akurat w terminie opłaconego już wylotu, a może z voucherem, którego nie mogliście wykorzystać w na czas? W takiej sytuacji każdy chyba doceniłby serwis Anulacje.pl. To bardzo ciekawe miejsce, gdzie każdy może zamieścić swoje rezerwacje, z jakich z różnych względów nie jest w stanie skorzystać. Można przy tym odzyskać, jeśli nie całość, to przynajmniej część poniesionych kosztów, a i łowcy tanich wakacji znajdą tu coś dla siebie. Na marginesie ciekawostka – niedawno zauważyłem tam voucher na 2 noce osób dla dla dwóch osób w 4* Radisson Blu w Amsterdamie, do kupienia za jedyne 500 zł – polecam 🙂

To nie koniec. Czy jako klienci indywidualni próbowaliście kiedyś negocjować cenę za nocleg z hotelem. Jeśli nie, to nic straconego. Wejdźcie na RoomAuction.com i do dzieła! Można tu podać swoją propozycję ceny za pobyt, a hotel odpowie czy ją akceptuje, czy nie. Przyznam, że sam jeszcze nie spróbowałem jednak sądzę, że mając nawet niewielkie rozeznanie w rynku i kontaktując się w odpowiednim czasie, można wynegocjować całkiem dobre ceny… a przynajmniej warto spróbować.

Wyżej wymienione portale – Airbnb, Anulacje.pl i RoomAuction.com – a może jeszcze jakieś, które wkrótce wybiją się w sieci, świetnie uzupełniają ofertę znanego dotąd rynku rezerwacyjnego.

Teraz jednak spójrzmy na branżę z innej strony. Aktualne działania Google mogą w dłuższej perspektywie zmonopolizować rezerwacje hotelowe i lotnicze na świecie. Więcej – mogą zdetronizować Booking.com, co wielu na pewno nadal wydaje się niemożliwe. Dlaczego?

Sprytny wujek Google niedawno po cichu uruchomił własne narzędzie do rezerwacji. Obecnie ceny czerpane są z OTA, jednak myślę, że to tymczasowe rozwiązanie. Wydaje się naturalne, że w momencie, gdy użytkownicy „zaprzyjaźnią się” z Google Hotel Finder i intuicyjnie nauczą się z niego korzystać – tak samo jak korzystają z Google Maps, Google Play i innych – firma zacznie eliminować swoich pośredników. Nie jest pytaniem „CZY” sama nawiąże współpracę najpierw z największymi sieciami, a następnie z mniejszymi hotelami, ale – „KIEDY” do tego dojdzie?

No właśnie. Kiedy? Myślę, że zależy to tylko od tego, jak szybko będą rosły przychody ze sprzedaży. Aktualnie 5% przychodu reklamowego Google generuje Expedia.com. Jestem przekonany, że Booking.com wydaje podobne kwoty lub jeszcze więcej. Obydwa serwisy stają się tym samym kluczowymi partnerami Google. Potentat nie zrezygnuje z tego przychodu tak długo, jak długo przychody ze sprzedaży bezpośrednio przez Google Hotel Finder nie okażą się odpowiednio wyższe. Oczywiście, przejęcie i utrzymanie tak wielkiego rynku wymaga czasu i branżowego know-how. Jest dość prawdopodobne, że gdy nadejdzie czas, Google nie będzie budował własnego zaplecza ale najzwyczajniej w świecie kupi Booking.com lub inną firmę z branży razem z całym jej zapleczem i doświadczonym zespołem.

I na koniec pytanie. Obecnie Booking.com jest bardzo często badany pod kątem potencjalnych zachowań monopolistycznych przez wszelkie Urzędy Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Polsce i za granicą. Czy kiedy Google zacznie przejmować rynek, Booking.com sam będzie korzystał z pomocy tych instytucji w stosunku do Google? Ciekawe.

Źródła:

  1. Google Hotel Finder. Clicking on the “book” button brings you Google hotel price ads from Agoda, Priceline, Expedia, Booking.com, hotels.com, Travelocity and the hotel website.
  2. http://www.tnooz.com/article/google-integrates-online-travel-agency-ads-into-new-google-hotel-finder/
  3. http://suite.booking.com/blog/a-hotels-guide-to-google-hotel-finder/
  4. http://www.tnooz.com/article/google-quietly-adds-instant-booking-for-hotels-copying-tripadvisor-via-desktop/#utm_source=feedly&utm_medium=rss&utm_campaign=google-quietly-adds-instant-booking-for-hotels-copying-tripadvisor-via-desktop
  5. http://www.koddi.com/better-hotel-search-direct-bookings-and-crowdsourcing-on-google/

Zdjęcie użyte do zobrazowania tekstu: Virginia Mayo/Associated Press

 

1 Komentarze

  1. Dzięki temu artykułowi odkryłam Google Hotel Finder 🙂 – na ile jest dokładny i aktualny nie wiem, ale mapka wyświetlająca się po prawej z możliwością samodzielnego ustawienia dokładnego obszaru poszukiwań jest świetna!

Skomentuj

Please be polite. We appreciate that. Your email address will not be published and required fields are marked